Sök:

Sökresultat:

1673 Uppsatser om Fria leken - Sida 1 av 112

Den fria leken : förskollärarnas roll i den fria leken "Vara delaktig men inte ta över"

Syftet med studien var att undersöka förskollärarnas roll under barns fria lek i förskolan och förskoleklass samt vilken respons barnen får av förskollärarna under den Fria leken. (hur barnen blir uppmuntrande av förskollärarna under den Fria leken). En kvalitativ metodologisk ansats i form av totalt åtta observationer och fyra semistrukturerade intervjuer användes. Resultaten visade att samtliga förskollärare tyckte att den Fria leken är den centrala delen i barns liv. Observationerna visade att det är betydelsefullt att vuxna finns i närheten av barns fria lek, för att förskolläraren ser vad barnen gör och vilka material de använder i sina fria lekar.

"Den fria leken är jätteviktig" : - Förskollärares erfarenheter av den fria leken

Syftet med vårt examensarbete var att beskriva förskollärares erfarenheter av den Fria leken i förskolan. Vi ville ta reda på vad förskollärarna anser att den Fria leken bidrar till i barns utveckling och få en kunskap kring hur de ser på sin egen roll i den Fria leken. Dessutom ville vi undersöka hur mycket utrymme den Fria leken får i förskolans verksamhet. För att få svar på vårt syfte med arbetet har vi använt en kvalitativ forskningsmetod. Vi har genomfört semi-strukturerade intervjuer med åtta förskollärare.Resultatet av vår undersökning visade att förskollärarna anser att den Fria leken är oerhört viktig och de är väl medvetna om dess betydelse.

Den fria leken i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers syn på den fria leken och dess betydelse för barns lärande och utveckling

Syftet med detta examensarbete är att studera pedagogers syn på den Fria leken och dess betydelse för barns lärande och utveckling, även undersöka vad pedagogerna anser att den Fria leken har för möjligheter och hinder för barns lärande och utveckling i förskolan. Vi har valt att använda en kvalitativ forskningsmetod genom att genomföra semistrukturerande intervjuer med sju pedagoger i två förskolor. Det som framkommit i undersökningen är att pedagogerna hade ett positivt synsätt på den Fria leken. De ansåg att den Fria leken är en viktig källa till barnens kompetensutveckling som bör uppskattas av pedagoger och bör därför läggas mer vikt på i verksamheten. Resultatet visar också att den Fria leken kan ha nackdelar och hinder som leder till konflikter och obehagliga situationer bland barnen. De flesta pedagoger ansåg att deras närvarande roll var viktig, utan att styra eller dominera leken, för att stödja och utveckla den Fria leken..

Fria lekens betydelse i förskolan: Hur pedagoger uppfattar den fria leken i förskolan

Syftet med denna studie är att beskriva och ge ökad förståelse för hur pedagoger uppfattar den Fria leken i förskolan. I bakgrundstexten har jag redogjort för vilken syn forskare har på lek och den Fria leken. Jag tar även upp om vad lagar och styrdokument lyfter fram inom leken i förskolan. Under rubriken ?Betydelsefulla lärandeperspektiv i förskolan? kommer jag att redogöra om tidigare studier som har gjorts runt det valda ämnet.

Fria leken på förskolan : en kvalitativ studie av några pedagogers syn på den fria lekens betydelse för barns lärande

Detta examensarbete handlar om vad några pedagoger anser att den Fria leken har för betydelse för barns lärande på förskolan. Litteratur, tidigare forskning och Läroplanen för förskolan, Lpfö98, förespråkar hur viktig den Fria leken är och vad den har för betydelse för till exempel språkutvecklingen, bearbetning av upplevelser och för att lära sig socialt samspel.Utgångspunkten har varit att finna svaret på vad forskning, litteratur och några olika pedagoger anser om den Fria lekens betydelse för lärandet. Jag har intervjuat fyra pedagoger med olika yrkesutbildningar i förskolan, det vill säga en barnskötare, en fritidspedagog och två förskollärare. Intervjuerna handlar om deras syn på den Fria leken, om den Fria leken kan vara en tillgång för lärandet och om den kan utgöra ett hinder. Pedagogernas berättelser har hjälpt mig att se likheter och skillnader och därmed förstå hur de tänker och handlar kring den Fria leken på förskolan.Slutsatsen för detta examensarbete är att den Fria leken är oerhört viktig för barns lärande på förskolan eftersom den har en ofantlig innebörd.

"Man måste ha fingertoppskänsla" : Ledarskapets betydelse i den fria leken i förskolan

I denna studie belyser vi uppfattningar om förskollärares ledarskap och ledarskapets betydelse i den Fria leken. En kvalitativ studie har gjorts där intervjuer har genomförts med sju förskollärare. Resultatet visar att förskollärare anser att ledarskapet är komplext och att det finns en svår balans mellan att vara tydlig och att inte bli auktoritär. Förskollärarna har också uppfattningen att ledarskapet har betydelse för barnens trygghet och utveckling i den Fria leken. Ledarskapet har även betydelse för att leken utvecklas..

Den fria lekens betydelse för barns lärande i förskolan

Vi har undersökt pedagogernas syn på den Fria leken betydelse i förskolan den förekommer både i utomhus och inomhusmiljö. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ undersökning. Genom strukturerade intervjuer med pedagoger har vi fått in den empiri som vi sedan analyserat. De intervjuade pedagogerna är eniga om att den Fria leken är viktig för hela barnets utveckling. Pedagogerna anser även att barnens största utveckling sker under den Fria leken som kallas arbete inom Montessoripedagogiken.

? De tränar allt egentligen, de tränar sig för livet? : Fritidspedagogers attityder och förhållningssätt till fri lek

Syftet med studien är att undersöka pedagogernas attityder och förhållningssätt när det gäller den Fria leken för barn på fritidshem i åldrarna 6-9 år. Studien är en kvalitativ undersökning där intervjuer av fritidspedagogers inställning och förhållningssätt till den Fria leken utgör empirin. Genom intervjuerna studeras också hur pedagogerna stöttar de barn som har svårigheter i den Fria leken. Resultatet visar att fritidspedagogerna ser den Fria leken som väldigt viktig och att den får stort utrymme på fritidshemmen. Studien visar också att pedagogerna agerar i den Fria leken genom att vara närvarande och befinna sig i bakgrunden för att kunna gå in och påverka de gånger det behövs.

Barns behov av stöd i leken : ur pedagogens perspektiv

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger på förskolan beskriver hur de arbetar för att stödja barn att komma in i den Fria leken. Vi ville även undersöka vilka strategier pedagogerna använder sig av för att hjälpa barn att komma in i den Fria leken. I studien användes en kvalitativ forskningsstrategi. För att samla in material till studien intervjuades åtta pedagoger på tre olika förskolor. Resultatet visar att material, miljön och tiden har en stor påverkan på barns fria lek.

Förskoleklassen-lekens mellanrum? : En studie kring den fria lekens plats i förskoleklassen

Uppsatsen handlar om den Fria leken i förskoleklassen och hur mycket tidsutrymme den har där. Studien skildrar vilken betydelse lekmaterialet och den fysiska miljön har för att den Fria leken ska infinna sig. Studien skildrar även om förskoleklassens placering i förhållande till skola och förskola påverkar den tid som ägnas åt fri lek samt vilka tankar pedagogerna i förskoleklasserna har kring den Fria leken och dess förutsättningar. Observationer och intervjuer genomfördes med pedagoger från tre olika förskoleklasser och skolor.Resultatet visar att den tid som ägnas till fri lek varierade mellan förskoleklasserna och att lekmaterialet och miljön har viss betydelse för att den Fria leken ska infinna sig. Förskoleklasserna som befinner sig inom skolans lokaler är mer skolinriktade och styrda av skolans mål än de som ligger utanför som är mer förskoleinriktade.

Pedagogen i leken : En undersökning i förskoleklass om pedagogens deltagande i den fria leken

Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskoleklass deltar i den Fria leken. Vi vill även studera om pedagogerna skapar lärandesituationer för barnen under lekens gång.Vårt syfte är att genom egna observationer av fri lek, analysera olika lektillfällen och hur pedagogerna agerar vid dessa situationer. Studien utgår från två frågeställningar: Hur deltar pedagogerna vid fri lek? Skapar pedagogerna lärandesituationer för barnen i deras fria lek?I studien har vi inspirerats och använt oss av en sociokulturell teoriram. Vi har genomfört strukturerade iakttagande observationer av olika fria lektillfällen.

Den fria leken i förskolan : med fokus på pedagogers roll vid lek

Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger agerar under den Fria leken. Med denna studie vill vi se hur dessa ger barnen utrymme och material för att den Fria leken ska skapas och utvecklas. Studien har baserats på intervjuer och observationer på två förskoleavdelningar på en förskola i mellersta Sverige. Resultatet som framkom efter bearbetningen av det insamlade materialet var att pedagoger ofta använder sig av en lekledarroll eller närgranskarroll för att ta sig in i leken. Resultatet visade även att barns lek behöver en vuxen som kan närvara och stödja både leken och lekens deltagare.

Pedagogens sätt att arbeta för att alla barn skall få bli delaktiga i den fria leken

Bakgrund: Den Fria leken är ständigt ett aktuellt ämne och under senare år har det framkommit forskning som påvisar hur viktig lek är. Under vår tredje termin blev vi medvetna om att inte alla barn deltar i den Fria leken tillsammans med andra barn. Vi förstod då att det är viktigt att arbeta för att ge alla barn möjlighet att kunna delta.Syfte: Att undersöka vad pedagogerna anser om den Fria leken och hur pedagogerna arbetar för att alla barn skall få möjlighet att delta.Metod: I vår studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade 12 pedagoger på fem olika förskolor. Förskolorna var förlagda i tre olika kommuner vilket vi ansåg kunde möjliggöra variation i informanternas svar.Resultat: I studien framkommer det att pedagogerna använder sig av olika metoder som alla är överförbara till andra förskolor för att på bästa sätt hjälpa alla barn för att de skall få möjlighet att vara delaktiga i den Fria leken.

Lek är liv : Sex förslollärares uppfattningar om den fria leken och dess betydelse för barns utveckling och lärande

Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om den Fria leken och dess betydelse för barns utveckling och lärande, och i vad mån dessa uppfattningar avspeglar sig i verksamheten. Detta för att jag anser att fri lek är ett begrepp som inte beskrivs särskilt tydligt i litteratur och läroplan för förskola. De frågeställningar jag har använt mig av är: Hur definierar förskollärare fri lek? Vad anser förskollärare att den Fria leken har för betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan? Hur ser förskollärare på sitt deltagande i barns fria lek? Hur avspeglar sig pedagogernas syn på den Fria lekens betydelse för barns utveckling i hur de planerar verksamheten?  För att få svar på mina forskningsfrågor har jag använt mig av kvalitativa intervjuer och totalt har sex förskollärare intervjuats. Förskollärarna i denna studie uttrycker att fri lek är betydelsefull för barns utveckling och lärande utan att ha helt klart för sig hur de definierar begreppet.

Små barns samspel i den fria leken

Karlsson, Hanna (2010). Små barns samspel i den Fria leken. Malmö högskola: Lärarutbildningen. I denna studie var syftet att undersöka och små barns samspel i den Fria leken. Frågor jag utgick ifrån var: Hur ser små barns samspel ut i den Fria leken? I vilken utsträckning förekommer konflikter i små barns samspel? Hur använder små barn kroppsspråket i det sociala samspelet? Undersökningen genomfördes på en småbarnsavdelning, urvalsgruppen bestod av tolv små barn i åldern ett- till två år.

1 Nästa sida ->